Ontbijt op de markt

5 juli 2016 - Limeuil, Frankrijk

Vanochtend op de fiets (7.55) naar Le Bugue waar de hele stad was ingericht als streekmarkt. We begonnen op een terras met koffie en croissants, kijkend naar de kooplui die hun waren klaarzetten, elkaar groeten met een kus en een hand, een kop koffie nemen op ons terras en dan weer verder werken. `t Is 8.30.

IMG_0394We rekenen af en kuieren langs alle stallen, door de kerk (er is een mis) en aan de andere zijde terug. Een man met messen en keukenspullen, worstverkopers, een kraam waar paella wordt voorbereid... kledingkramen, kaas, wijn en appelsap, speelgoed, leren armbandjes met je naam... een man met opdruk tattoos, een man die een demonstratie doet van een versiermesje, planten, vis, brood uit de streek, schoienen en slippers, een kraam met indiaas vlechtwerk, een man die macrame-bandjes verkoopt...

En daarachter alle winkels die open zijn. De bakker, de kapper, de slager en een papeterie met af en toe een tabac presse ertussen met koffie op het terras.. Flarden engels en nederlands, duits en frans... De fransen hebben grote tassen bij zich en manden... voor de groente en het fruit... de toeristen lopen in korte broeken en kijken vooral bij de luxere kramen.

We blijven tot 10 uur en fietsen terug naar de camping. Vlak voor Limeuil is een klein kerkje (St Martin) waar we,, tussen de grafstenen door, de kerk inlopen. Oud, leeg en bouwvallig. Net als de graven. En dan opeens een nederladse naam op een steen. Het graf van een Deventernaar, blijkt. Vreemde wereld.

ˋs Middags luieren en Peter gaat om 4 uur naar de kapper. t Moet weer kort!