Essaouria

9 november 2017 - Essaouira, Marokko

We zijn aangekomen in Essaouira (Arabisch: الصويرة), een kuststad in het westen van Marokko aan de Atlantische Oceaan. Essaouira, een verkleinwoord, betekent muurtje of ommuring en de stad ligt - net als St Malo - op de kust, beschermd door hoge muren, Les Rampards.
De muren zijn ontworpen door de architect die ook de muren van Saint Malo ontwierp.

Wij hebben een klein appartementje via AirBnB geregeld. Midden in de stad, twee 2 hoog. Even een plek helemaal voor onszelf
Heerlijk.

"De geschiedenis van de stad gaat mogelijk terug tot de 5e eeuw v.Chr., toen de Carthaagse navigator Hanno een ontdekkingsreis langs de westkust van Afrika maakte en daar enkele handelsposten stichtte. Diverse onderzoekers zijn van mening dat het door hem genoemde Arambys betrekking heeft op het eiland Mogador, voor de baai van Essaouira. Op dat eiland zijn inderdaad resten van Carthaagse oorsprong opgegraven.[1] Rond het jaar nul bouwde Juba II hier een purper-fabriek.[2] Het stadje stond in de Middeleeuwen bekend als Mogador. In 1506 werd het ingenomen door de Portugezen, die er het fort Castelo Real bouwden dat ze in 1510 alweer moesten opgeven.
Het huidige Essaouira werd in 1760 gesticht door de Alaouieten-Sultan Mohammed ibn-Abdullah. In 1844 bombardeerden de Fransen de stad om Marokko te dwingen om zijn steun aan Abd al-Kader, leider van een Algerijnse verzetsbeweging, te staken"

1. Mama:
    9 november 2017
    Wat genieten jullie
    Fijn hoor
  2. Jur:
    14 november 2017
    Geniet er nog lekker een paar dagen van en een goede terugreis
  3. M. P. W.:
    16 november 2017
    Net als de vorige keer zeg ik:
    Voyageur, accepte le retour.